Przedszkole Miejskie nr 19
im. Jana Brzechwy
w Gorzowie Wlkp.
 
jesteś tu: strona główna
szukaj:
Powiadom znajomego
Jeżeli znasz kogoś, kogo może zainteresować ta strona, powiadom go o niej.

Twoje imię/nazwisko/pseudonim



Adres e-mail znajomego



 
 

Charakterystyka rozwoju mowy dzieci

 Charakterystyka rozwoju mowy dzieci 

w okresie przedszkolnym

Rozwój mowy dziecka dotyczy rozumienia słów oraz używania ich podczas wypowiedzi. Należy podkreślić fakt, że rozwój słownika dziecka zależy od jego cech indywidualnych, ale ogromny wpływ ma oddziaływanie środowiska, w którym przebywa. Dziecko, które nieustannie otoczone jest mową otoczenia, któremu czyta się książki, opowiada o otaczającym świecie, wyjaśnia znaczenie wielu słów będzie miało większy zasób słownictwa niż jego zaniedbany rówieśnik.

 

Kilka słów o sobie i mojej pracy

 Kilka słów o mnie i mojej pracy

    Nazywam się Małgorzata Ostałowska. Jako logopeda pracuję od ukończenia studiów czyli  od 2002 roku. Przez wiele lat byłam pracownikiem poradni psychologiczno-pedagogicznych. Obecnie pracuję w dwóch przedszkolach.

W pracy w przedszkolu obejmuję działaniami logopedycznymi  dzieci od 3-go do 6-go roku życia. Wszystkie dzieci poddane zostają diagnozie. Badam sprawność narządów mowy i ich budowę. Przysłuchuję się artykulacji. Obserwuję jak dziecko oddycha, jaki ma zgryz. Sprawdzam zasób słownika. Oceniam płynność mowy. Jeżeli zachodzi taka potrzeba kontaktuję się z rodzicami i zapraszam na indywidualne spotkanie celem omówienia  problemu i udzielenia wskazówek do dalszego postępowania. Zdarza się, że proszę o konsultację laryngologiczną, ortodontyczną lub psychologiczną.

Systematycznej terapii logopedycznej poddane są dzieci 5-cio i 6-cio letnie, które łączę w pary terapeutyczne  biorąc pod uwagę rodzaj problemu artykulacyjnego.
Na moją prośbę rodzice zakładają dzieciom teczki. Gromadzony jest w nich materiał ćwiczeniowy z zajęć umożliwiający utrwalanie prawidłowej wymowy w domu.

Dzieci objęte terapią mowy w ramach zajęć usprawniają narządy artykulacyjne, pracują nad wydłużeniem wydechu. Następnie opanowują prawidłowy wzorzec artykulacyjny głoski, który jest utrwalany w sylabach, wyrazach, zdaniach, aż do opanowania go w mowie spontanicznej. Dzieci rozwiązują zagadki, uczą się wierszyków. Pracujemy z wykorzystaniem obrazków, tekstów, gier edukacyjnych, tak aby podnieść atrakcyjność zajęć i zachęcić dzieci do pełnego w nich udziału.

Prowadzę prezentacje dla rodziców, które  dostarczają informacji na temat stanu mowy dzieci, rodzajów nieprawidłowości artykulacyjnych oraz czynników warunkujących prawidłowy rozwoju mowy. Bardzo istotna dla mnie jest współpraca
z rodzicami, którzy współuczestniczą w terapii i mają wpływ na efekt pracy.

Rodzice jako pierwsi mają możliwość zaobserwować niepokojące sygnały w mowie swoich dzieci. Nie każdy jednak wie, co jest ważne. Pragnę podzielić się informacjami, które pozwolą właściwie ukierunkować uwagę i podjąć stosowne działania.

 

 
Ostatnio dodane zdjęciawięcej ...
Losowe zdjęcia z galeriiwięcej ...
Agatka