O programie
PROGRAM EDUKACYJNY
„ ZOSIA SAMOSIA IDZIE W ŚWIAT”
Kształtowanie umiejętności społecznych
i życiowych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Geneza programu:
„ Zosia Samosia” to program, który powstał w 2001 roku. Jego autorkami są Izabela Zajączkowska i Renata Majewska.
Cel programu:
Celem programu jest kształtowanie umiejętności społecznych i życiowych małych dzieci.
Dlaczego Przedszkole Miejskie nr 19 im. J. Brzechwy wGorzowie Wlkp. wybrało program „Zosia Samosia”?
W związku z kryzysem emocjonalnym rodziny nasza placówka zdecydowała się na realizację programu „Zosia Samosia idzie w świat”. W roku szkolnym 2015/16 był on realizowany w grupie dzieci 4 letnich. Program spotkał się z ciepłym przyjęciem wśród dzieci oraz ich rodziców. Już w początkowych miesiącach jego realizacji można zauważyć, iż dzieci zaczynają lepiej radzić sobie w trudnych sytuacjach, budują pozytywne relacje z rówieśnikami, korzystają z pomocy i wsparcia innych, a tym samym budują własne poczucie wartości. Treści programu są modyfikowane ze względu na wiek dzieci.
Wczesna edukacja w zakresie kształtowania umiejętności społecznych dziecka, pozwala mu lepiej funkcjonować w relacjach społecznych i efektywniej radzić sobie w sytuacjach trudnych. Praktyka pokazuje, że umiejętności życiowe można przekazywać w każdym wieku, ale największy efekt uzyskuje się w pracy z dziećmi, które od wczesnego dzieciństwa praktykują prawidłowe zachowania. Z czasem takie zachowania stają się ich naturą.
Adresaci programu:
Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (5-7 lat), ich rodzice oraz uczący ich nauczyciele.
Tytułowa postać – Zosia Samosia
To dziewczynka w wieku uczestników programu. Historia rozpoczyna się, gdy Zosia natrafia na strychu, na tajemniczy kufer. Dziewczynka ma bardzo bujną wyobraźnię i dzięki niej odbywa podróże po krainie znanych jej bajek, gdzie spotyka się z ich bohaterami. Każda wyprawa na strych, to jakaś nowa przygoda, do której Zosia zaprasza także dzieci.
Moduły Programu:
1. Rozpoznawanie i nazywanie uczuć i emocji.
2. Kształtowanie empatii.
3. Akceptacja siebie i innych.
4. Porozumiewanie się z rówieśnikami i dorosłymi.
5. Współpraca w grupie.
6. Bezpieczeństwo w domu, przedszkolu i na podwórku.
Rozpoznawanie i nazywanie uczuć, emocji:
- uświadamianie sobie własnych emocji,
- nazywanie i wyrażanie emocji,
- budowanie poczucia własnej wartości,
- rozwój dziecięcej inicjatywy.
Kształtowanie empatii:
- umiejętność emocjonalnego dostrajania się,
- zwiększanie delikatności w kontaktach z innymi,
- uważne obserwowanie cudzych zachowań i ich interpretowanie,
- rozpoznawanie uczuć i emocji u innych.
Akceptacja siebie i innych:
- określanie swoich mocnych i słabych stron,
- poznanie swoich praw i obowiązków z nich wynikających (akceptacja, tolerancja, szacunek, bezpieczeństwo, prawo do miłości i rozwoju)
- rozwiązywanie konfliktów bez przemocy.
Porozumiewanie się z rówieśnikami i dorosłymi.
Współpraca w grupie:
- tworzenie norm sprzyjających budowaniu dobrych relacji, przyjaznemu porozumiewaniu się,
- spójność mowy ciała ze słowami,
- wysyłanie czytelnych komunikatów,
- stres i sposoby radzenia sobie z nim,
- szukanie sposobów rozwiązywania problemów i radzenia sobie z trudnościami.
Bezpieczeństwo w domu, przedszkolu i na podwórku:
- rozpoznawanie zagrożeń rzeczywistych i nierzeczywistych,
- poznanie czynników warunkujących bezpieczeństwo w domu, w przedszkolu oraz na podwórku,
- poznawanie zasad zachowania w obliczu zagrożeń –umiejętność zwracania się o pomoc.
Każdy moduł :
- trwa 4 godziny
- zawiera 2 przygody opowiadane przez Zosię - Samosię.
- po każdej przygodzie dzieci mają okazję do zabaw,
- ćwiczenia nowych umiejętności,
- dzielenia się doświadczeniami, doskonalenia się.
Metody pracy
- szczególną metodą ( dominującą w programie) uzasadnioną potrzebami rozwojowymi w tym wieku, jest metoda odgrywania scenek dramowych, wcielanie się w różne role/postacie (bohaterów bajek dziecięcych).
- inne metody aktywizujące: gry dydaktyczne, zajęcia ruchowo muzyczne, zajęcia plastyczne i psychoedukacyjne.
Współpraca z rodzicami:
W programie zaplanowane jest spotkanie z rodzicami, podczas którego:
• poznają cele programu
• dowiedzą się o roli, jaką mogą odegrać w kształtowaniu
umiejętności życiowych swoich dzieci
• dowiedzą się, że muszą być przygotowani na to, że niektóre zadania, jakie otrzymają dzieci, będą wymagały ich
zaangażowania
oprócz wartości wychowawczych i profilaktycznych ma przygotować nauczycieli do promowania zdrowia psychicznego dzieci.